هادی آرزم آهنگساز و همکار مرحوم راغب گفت: شهامتی که راغب در حوزه موسیقی در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب داشت، منجر به تولید سرودهای ماندگاری شد که همچنان در اذهان عمومی جامعه باقی مانده است.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هادی آرزم، آهنگساز و نوازنده ویولون و کمانچه که همکاریهای بسیاری با زنده یاد راغب داشته است، در مورد آغاز آشنایی خود با این استاد موسیقی انقلابی گفت: آشنایی من با استاد راغب به سالهای 58 و 59 در ارکستر موسیقی ملی رادیو مربوط میشود. استاد مجتبی میرزاده در آن زمان این ارکستر را رهبری میکردند و زندهیاد راغب هم در این ارکستر نوازندگی ساز عود و تار میکردند. بنده نیز افتخار حضور در این ارکستر را کنار ایشان داشتم.
آرزم ادامه داد: زندهیاد راغب از همان ابتدای انقلاب ارتباط و همکاری تنگاتنگی با مرحوم سبزواری در حوزه ساخت و تولید موسیقی انقلابی داشتند. ایشان نقش مهمی در ادامه، روند و رشد موسیقی کشور داشتند. چرا که با پیروزی انقلاب، موسیقی کشور در وضعیت نامشخصی به سر میبرد و تکلیفش نا مشخص بود. اما تلاشهای هنرمندانی و اساتیدی مثل راغب توانست موسیقی را در اختیار انقلاب قرار دهد و مسیر موسیقی را به سوی آرمانهای انقلابی تغییر دهد.
وی افزود: بسیاری از آثار موسیقی ملی کشور در سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و در تمام روزهای هشت سال دفاع مقدس به دستان پر توان زندهنام راغب با اشعاری از مرحوم سبزواری ساخته و تولید شد. ما نیز در جریان ساخت و ضبط این آثار، ایشان را با نوازندگی ساز ویولن همراهی میکردیم.
آرزم در ادامه گفت: شهامتی که راغب در حوزه موسیقی در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب داشت، منجر به تولید سرودهای ماندگاری شد که همچنان در اذهان عمومی جامعه باقی مانده است. تلاشهای درست و کارساز ایشان در زمینه موسیقی ملی و سرود تا کنون بیمانند است.
این استاد موسیقی که راه نتهای موسیقی را به سمت تولید کارهای مذهبی از جمله «بسمالله نور» هدایت کرده است، ادامه داد: سرود و فعالیتهای موسیقی به سبک و سیاق زندهیاد راغب در دهه70 رفته رفته کم رنگ شد. چرا که رویکرد موسیقی کشور با تغییراتی مواجه شد. یکی از عوامل این تغییر رسانهها بودند که در پیشانی همه آنها صدا و سیما بود. متاسفانه رسانههای کشور و نهادهای فرهنگی، هنری و انقلابی برای موسیقی کشور اتاق فکر مجهز و مشخصی طراحی نکردند و همین موضوع آسیبهایی را ایجاد کرد.
آرزم با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه موسیقی و سرودهای انقلابی گفت: سرود به آموزشهای تخصصی و دانشگاهی نیاز دارد. چرا که یک گونهای از موسیقی است که باید با نگاهی درست به آن پرداخت. جای خالی سرود در سر فصلهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم دیده میشود. اگر بخواهیم این هنر را که پیشینهای ماندگار در رویدادهای مهم و تاریخی انقلاب دارد را حفظ و توسعه دهیم، باید از نگرشمان را به آن از سطح به عمق ببریم. سرود برای ادامه حیات خود به نگاهی جدی و تخصصی نیاز دارد.
وی در پایان گفت: استاد راغب با آثاری که برای پیروزی انقلاب و روزهای حماسی و پر افتخار دفاع مقدس خلق کردند، خود را همواره در تاریخ ایران ماندگار کردند.
گفتنی است، احمدعلی راغب یکی از ماندگارترین و شناخته شدهترین آهنگسازان و هنرمندان موسیقی انقلاب که طی دهههای اخیر، خالق ماندگارترین ترانهها و سرودها در این زمینه است، در ۷۶ سالگی پس از تحمل سالها درد و رنج ناشی از بیماری سرطان روز سهشنبه 18 آذرماه، دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام/
نظر شما